|
Projekt
dofinansowany ze środków budżetowych
Miasta Poznania oraz ze środków Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Poznaniu
3. Pozaszkolne warsztaty dla
dzieci i młodzieży z zakresu ochrony przyrody, środowiska i gospodarki wodnej z
uwzględnieniem
tematyki niskiej emisji i segregacji odpadów
Zajęcia organizowane są dla dzieci i młodzieży szkolnej z terenu miasta Poznania i województwa wielkopolskiego. Tematyka
zajęć jest różnorodna, począwszy od życia w
kropli wody, bioróżnorodności w ekosystemach wodnych i lądowych a zwłaszcza
roślin i zwierząt, poprzez zagadnienia ochrony przyrody i jej zagrożenia przez
niską emisję i różnorodne odpady, aż do poznania tajemnic budowy anatomicznej
człowieka. Tematy zajęć są do wyboru przez szkoły,
prowadzone są głównie przez specjalistów z dziedziny ochrony środowiska,
ekologii i biologii z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Uniwersytetu
Przyrodniczego w Poznaniu oraz Polskiej Akademii Nauk.
Zajęcia
pozaszkolne składają się z trzech części i są realizowane równolegle jako:
1. warsztatowe w
laboratorium interaktywnym w siedzibie Fundacji;
2. multimedialne, połączone
z wystawami tematycznymi;
3. terenowe - na obszarach
interesujących pod względem przyrodniczym, w tym nad małymi zbiornikami
wodnymi.
Zajęcia prowadzone są zarówno w
okresie roku szkolnego, jak i wakacji. Jest to ciekawy sposób zagospodarowania
wolnego czasu dzieci i młodzieży spędzających lato w Poznaniu i w Wielkopolsce.
Dzięki zdobytej wiedzy i poznaniu malowniczych i ciekawych przyrodniczo
ekosystemów wodnych i leśnych, dzieci zachęcą także rodziców i przyjaciół do
odwiedzenia tych miejsc.
1. Zajęcia warsztatowe w
laboratorium interaktywnym. Odbywają
się w małych grupach - do 12 osób przez 2 godziny, co zapewnia dobry
kontakt grupy z osobą prowadzącą. Szkoły same mogą wybrać interesujący ich
problem. Polecamy np. tematy podstawowe, jak:
Życie w kropli wody; Różnorodność świata roślin; Pająki i inne pajęczaki; Ptaki
wokół nas; Owady w środowisku człowieka; Zjawiska fizyczne wpływające na
środowisko życia organizmów; Tajemnice
budowy ciała człowieka. Jak segregujemy odpady komunalne w mieście?. Możliwe będzie
również przeprowadzenie zajęć na inne tematy przyrodnicze interesujące daną
szkołę, po wcześniejszym uzgodnieniu z Fundacją. Zajęcia przybliżą uczniom
znajomość organizmów żyjących w pobliżu człowieka, odgrywających ważną rolę
wskaźnikową o stanie środowiska, biorących udział w procesie renaturyzacji
terenów zdegradowanych oraz pożytecznych z gospodarczego punktu widzenia. Na
zakończenie każdych zajęć, dla najaktywniejszych uczniów, wręczane będą nagrody
książkowe. Fundacja może przyjąć bezpłatnie
w ramach tego przedsięwzięcia 20 grup, w tym 10 z miasta Poznania i 10 z
województwa wielkopolskiego.
2.
Zajęcia multimedialne połączone z wystawami. Prowadzone są dla całych klas (grupy ok.
20 osób) przez 2 godziny, z wykorzystaniem różnych form
dydaktycznych. Uczniowie zapoznają się z okresową wystawą, prezentującą ważny
problem dotyczący ochrony przyrody, środowiska lub gospodarki wodnej.
Przedstawiona będzie prezentacja w PowerPoint, uzupełniająca wiadomości na dany
temat oraz wykorzystane zostaną inne pomoce dydaktyczne ilustrujące problem.
Tematami będą takie zagadnienia jak: Nocni mieszkańcy lasu; Przyroda
Wielkopolskiego Parku Narodowego; Różnorodność flory i fauny krajobrazu
rolniczego Wielkopolski; Znaczenie niskiej emisji w zanieczyszczeniu powietrza;
Segregacja odpadów komunalnych. Ważnym punktem zajęć będzie dyskusja na
kontrowersyjne tematy, związane z prezentowanym zagadnieniem, angażująca
uczniów, zmuszająca ich do myślenia, a jednocześnie utrwalająca przekazywane
wcześniej wiadomości. Na zakończenie każdych zajęć wręczone zostaną nagrody
książkowe, dla najaktywniejszych uczniów.
Fundacja może przyjąć bezpłatnie w ramach
tego przedsięwzięcia 20 grup, w tym 10 z miasta Poznania i 10 z województwa
wielkopolskiego.
3.
Zajęcia terenowe – na obszarach interesujących
pod względem przyrodniczym, w tym nad
małymi zbiornikami wodnymi. Prowadzone będą one m.in. nad
małymi zbiornikami wodnymi, terenach leśnych, użytkach ekologicznych oraz
innych obszarach cennych przyrodniczo okolic Poznania i województwa
wielkopolskiego. Dzieci i młodzież zapoznają się z różnymi zagadnieniami
dotyczącymi ochrony przyrody, stanu środowiska i jego zagrożenia, gospodarki wodnej, ze zwróceniem szczególnej
uwagi na bioróżnorodność ekosystemów wodnych i leśnych.
Zajęcia trwające 3 godziny są przewidziane dla całych klas lub podobnej wielkości grup dzieci i młodzieży (ok. 20 osób), prowadzone są od maja do listopada 2016 roku, również w okresie wakacyjnym dla kolonii i półkolonii. Po przejściu uczniów z danej miejscowości do najbliższego lasu lub nad zbiornik wodny (tzw. oczko, staw, rozlewisko), przeprowadzone zostaną zajęcia warsztatowe, obejmujące krótkie wprowadzenie wyjaśniające zasady bezpieczeństwa oraz zapoznające dzieci/młodzież z zagadnieniami do rozwiązania. Będą oni pracować w małych grupach. Zapoznają się z wszystkimi najważniejszymi grupami organizmów - bioróżnorodnością w danym ekosystemie. W przypadku lasu będą to drzewa, krzewy, rośliny zielne, ptaki, pozostałe zwierzęta, grzyby. W przypadku zbiornika wodnego – rośliny wodne i bagienne, fauna toni wodnej, fauna osadów dennych, ptaki, oraz jakość wody. Poznają wielką różnorodność gatunkową flory i fauny, towarzyszącą małym zbiornikom wodnym, ich znaczenie dla występowania gatunków ważnych z gospodarczego punktu widzenia ale też zachowania gatunków chronionych i ginących. Ważnym punktem zajęć będzie też ocena jakości wody i roli organizmów wodnych w zachowaniu tej jakości. Każda z grup uczniów wyposażona zostanie w niezbędne przyrządy do zbierania i przeglądania zebranego materiału oraz oceny wyników pracy.
Po
rozwiązaniu postawionego problemu nastąpi sprawdzenie efektów pracy każdej
grupy i prezentacja przez uczniów osiągniętych wyników. Najbardziej wyróżniające się osoby otrzymają nagrody książkowe. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych przyrodników, co
gwarantuje wysoką jakość zajęć pod względem merytorycznym. Zaletą jest
rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych wśród dzieci i młodzieży i uzmysłowienie im potrzeby ochrony terenów
mało przekształconych przez człowieka. Fundacja może przyjąć bezpłatnie
w ramach tego przedsięwzięcia 20 grup, w tym 10 z miasta Poznania i 10 z
województwa wielkopolskiego.
UWAGA:
Zaobserwowany w trakcie zajęć stan
zagrożenia przyrody – flory i fauny ze strony odpadów uczniowie będą mogli ująć na fotografiach, które szkoła będzie mogła
wykorzystać do zgłoszenia w konkursie fotograficznym „Zagrożenie i ochrona środowiska
przed odpadami” (patrz Konkurs fotograficzny…).
O udziale grup dzieci i młodzieży w przedsięwzięciu decydować
będzie kolejność zgłoszeń
Zgłoszenia szkół prosimy składać w
siedzibie Fundacji: tel: 61 852 41 39; 603 777 108; e-mail: fbercee@gmail.com Przy zgłoszeniu pisemnym prosimy o podanie danych: rodzaj wybranych zajęć, pełny adres szkoły z telefonem i mailem, ilość uczniów i grupa wiekowa. |